Trainingen voor docenten
Op veel scholen geven we ook trainingen en workshops aan docenten. We merken dat onze aanpak en expertise helpend zijn. Het is fijn om met elkaar stil te staan bij een thema, nieuwe input te krijgen en een gezamenlijke visie te formuleren.
De trainingen zijn qua opzet allemaal hetzelfde. Ze worden altijd gegeven door 2 H3Lab coaches. Wil je iets inplannen voor je hele team, dan kun je ons mailen. Dan kijken we samen naar een gewenst moment. De dagen zijn bedoeld voor docenten, teamleiders, directeuren, conciërges, oftewel iedereen die werkzaam is binnen scholen.
​
We komen op veel scholen. Dat is niks nieuws. Wat wel nieuw is, is dat steeds meer docenten vragen wat we ‘nou eigenlijk doen’. Ze weten het wel ongeveer, maar niet precies. En wij vinden niks leuker dan het ze zelf laten ervaren. Dus bedachten we de H3Lab-proeverij. Heb je tijdens een studiedag 2 uurtjes over? Of wil je een teamvergadering eens helemaal anders doen? Bel ons en we komen langs. Met onze ijsemmers om te ervaren wat stress doet. En met onze ‘streep’ om met elkaar te ervaren hoe over de streep werkt. Of met onze bokshandschoenen, om fysiek te ervaren wat stevig staan eigenlijk is. Bel of mail ons voor de mogelijkheden. We komen graag langs. Ook al is het volgende week…
De H3Lab
Onderwijs
proeverij
Relax(t)
in het onderwijs
Werk jij van vakantie naar vakantie en tel je de weken hierbij af? Is jouw batterij na een dag lesgeven of werken in het onderwijs leeg? En ben je de gelukkige die altijd ziek is in de vakantie? Neem dan deel aan onze training Relax(t) in het onderwijs. Tijdens deze training zullen we samen op zoek gaan naar balans in jouw werk. We zullen het hebben over stress en ontspanning, cirkel van invloed, maar ook grenzen aangeven en feedback geven en ontvangen. Een divers programma waar er ruimte is voor ieder zijn verhaal.
Daarnaast kijken we hoe jij ervoor kan zorgen dat je weer met genoeg energie voor de klas staat of elders in school aan het werk bent. De training ‘Relax(t) in het onderwijs’ is voor iedereen die werkt in het onderwijs. Voor docenten, teamleiders, conciërges, ondersteuning coördinatoren, iedereen is welkom.
Aan het einde van deze training:
-
Ben je je bewust van stress in je lijf en welke invloed ervan
-
Weet je hoe je kunt ontspannen in drukke tijden en hoe je relaxt voor de klas kunt staan
-
Ben je de baas over jouw gedachten en weet je hoe je die kan sturen
-
Heb je voor jezelf inzichtelijk waar je invloed op hebt in je werk en wat buiten je invloed ligt
-
Luister je weer naar je lijf ook als het je duidelijk grenzen aangeeft
-
Kan je gemakkelijker ‘nee’ zeggen tegen alle taken die tijdens een vergadering voorbij komen
-
Weet je hoe je je ademhaling kunt inzetten tijdens stressvolle situaties
-
Ken je de verschillende fasen van feedback geven
-
Kun jij je week zo plannen dat er ook nog tijd over is voor leuke dingen
​
​
​
​
​
Een pedagogisch klimaat is niet iets wat je ‘kan’. Of wat je ‘doet’. Het is iets dat er is en waar je als professional een bijdrage aan levert. Iets dat je met elkaar creëert. Je hebt dus wel invloed. En een rol in het geheel. Over die rol gaat deze training. Wat doe je als docent in de klas en daarbuiten om voor iedere leerling het zo fijn mogelijk te maken? Een dag waarbij je naar je eigen handelen kijkt en je rugzak vult met inzichten voor een positief klimaat in school en in de klas.
Je gaat letterlijk in de spiegel kijken en kijken naar je eigen handelen. Wat werkt? Wat kan anders?
Dit wordt niet zwaar, dit wordt leuk. Een fijn pedagogisch klimaat is namelijk ook leuk. We gaan met elkaar op onderzoek uit welke invloeden er zijn en wat jij morgen kunt doen om het klimaat bij jou op school te beïnvloeden.
​
Aan het einde van deze training:
-
Weet je hoe een fijn pedagogisch klimaat in de klas eruit ziet
-
Weet jij op welke manier je als docent invloed uit kan oefenen op dat pedagogische klimaat (docentengedrag)
-
Heb jij in kaart gebracht waar jij op dit moment staat als docent
-
Ga je met praktische tips en tools de deur uit om direct de volgende dag in te zetten binnen je school/klas
-
Heb je van en met elkaar kunnen leren door middel van ingebrachte casussen
​
​
Een fijn Pedagogisch Klimaat:
wat kun jij doen?
TRA
I
N
I
N
G
TRA
I
N
I
N
G
Een (h)echte groep (dynamica)
Het schooljaar is begonnen en bij sommige klassen sta je fluitend voor de klas, terwijl bij de andere groepen het zweet over je rug loopt, omdat je continue bezig bent met brandjes blussen en je eigenlijk niet aan lesgeven toe komt. Of: het schooljaar is al over de helft en nog steeds is het iedere keer heibel in de klas. Iedere groep doorloopt fases om een fijne en veilige groep te worden. In de ene groep verloopt dat proces soepeler dan in de andere. Hoe die fasen verlopen bespreken we kort.
Daarna gaan we vooral lekker praktisch aan de slag. Jij hebt namelijk een grote rol in het vormen van de groep. Bij iedere fase zijn verschillende werkvormen die je kunt inzetten om het proces te ondersteunen. En wat is een kapotte groep en wat doe je dan als docent?
​
Inhoud van de training:
1. Ervaringen delen; hoe ziet jouw mentorklas eruit?
2. Fasen van groepsvorming bespreken
3. Wat zie je bij een groep die kapot is?
4. Welke invloed heb jij als docent?
5. Rouleren in groepen langs verschillende activiteiten passend bij verschillende fasen
Aan het einde van deze training:
-
Ken je de verschillende fasen van groepsvorming
-
Kun je aangeven in welke fase jouw groep zit
-
Weet je hoe een groep zich gedraagt als die “kapot” is
-
Weet je hoe je als docent invloed kunt hebben als tijdens de verschillende fasen
-
Maak je kennis met verschillende werkvormen die je de volgende dag direct kan toepassen
​
​
Een gesprek voeren, het lijkt zo eenvoudig. Toch kan de juiste boodschap overbrengen nog best ingewikkeld zijn. Op welke manier ga je in gesprek met een student die niet gemotiveerd is en hoe breng je bepaald nieuws over? Tijdens deze training gaan we met jullie casussen aan het werk en kun je je gesprek oefenen met een acteur. Er wordt gewerkt in kleine groepen, zodat iedereen voldoende aandacht krijgt.
​
Aan het einde van deze training:
​
-
Kun je benoemen waarom luisteren belangrijk is binnen gesprekken en heb je hier ook mee geoefend
-
Kun je een doel formuleren voor een gesprek en je ook aan dat doel houden
-
Heb je geoefend met verschillende gesprekstechnieken
-
Kun je gesprekken voeren met leerlingen, ouders, collega’s en je directeur
​
​