Wij willen niet bekend staat als ‘bureau dat profiteert van het lerarentekort’. Onze missie gaat (al ver voor de lockdowns overigens; we staan liever ook niet bekend als ‘bureau dat profiteert van NPO-gelden’) over leren leven in het onderwijs. En over het welzijn van iedereen die in scholen rondloopt. Daar doen we met liefde van alles voor.
De eerste jaren werkten we vooral op projectbasis. Scholen vlogen ons voor een x aantal weken in, wij gaven Levenslessen tijdens mentorlessen, lieten de lesplannen achter en scholen gingen daar (hoopten we) mee verder. We deden (en doen) ook veel andere dingen, maar daar gaat dit blog niet over.
In de loop van vorig schooljaar werden we door een school in Apeldoorn gevraagd of we hun lesuitval wilden opvangen met onze levenslessen. Concreet betekende dat: je komt als coach ‘s morgens aan op school en krijgt dan je rooster voor de dag. Improvisatie ten top dus. Ennnn… leerlingen die niet op je zitten te wachten. Want anders hadden ze namelijk een tussenuur of waren ze eerder uit. Het heeft veel van onze coaches gevraagd en er is er een flink aantal op stukgelopen. Na de zomer vroeg ook een tweede Apeldoornse school ons of we bij hen de lesuitval wilden opvangen, onder de noemer Burgerschap. Sloegen ze twee vliegen in een klas. Dat gingen we doen en we formeerden een projectgroep voor de twee scholen. (We overwegen om ooit alle heen en weer gestuurde voice-berichten als podcast te delen. Er ligt uren aan materiaal, van de grootste frustraties tot de mooiste verhalen.)
En we gingen proberen. Samen met de mensen in de scholen. Het contact werd steeds beter. Wat op de ene school werkte, werkte op de andere soms niet. En soms ook weer wel. We struikelden, leerden, struikelden weer en stonden weer op. De hele tijd gesteund door onze opdrachtgevers in de scholen met wie we echt heel fijn contact hebben. En inmiddels is het schooljaar bijna voorbij en zijn de overeenkomsten voor volgend jaar getekend. Dat betekent dat we door mogen. Dat we mogen bouwen. Dat we serieus genomen worden, dat we écht samenwerken. Met het belang van de mensen in school voorop. Altijd.
We zijn trots op deze samenwerking. Omdat we het op zijn H3Lab’s hebben gedaan. Geen idee waar we precies in stappen, maar we geloven erin. En we voelden welke mensen goed pasten. We gaven hen vertrouwen, zochten vervanging voor degenen die de klus niet leuk vonden, gaven onze grenzen aan als dat nodig was en bleven de hele tijd in contact. We doen het als mensen met een missie en dat werkt het allerfijnst.
Een greep uit onze resultaten die we behaalden en de feedback die we kregen:
Heel basaal: doordat wij leerlingen opvangen, raken ze niet kwijt of over de flos waardoor ze de les erna onhandelbaar zijn.
Leerlingen vinden het dus heel fijn om zichzelf te leren kennen en over hun gevoel te praten. Ze geven aan dat ze ons vertrouwen. Collega’s trouwens ook steeds meer.
Leerlingen waarderen het dat we wat hebben gedaan met hun feedback. De in het begin gekozen vorm sloot niet aan, dus zijn we het anders gaan doen.
Leerlingen zoeken coaches op in de gangen. Om even te kletsen, om hun verhaal te doen. We kunnen echt laagdrempelig werken.
We hebben zo’n ander contact met leerlingen dan docenten. We horen hele rauwe verhalen waar we vervolgens (altijd in overleg!) passende hulp bij kunnen zoeken. Anders zouden leerlingen hier alleen mee blijven lopen.
We ondersteunen en observeren in lessen en geven feedback terug aan mentoren, docenten en het zorgteam. We hebben een heel grote signalerende functie.
Er zijn nu gratis menstruatieproducten op school beschikbaar (lijkt klein, maar soms werkt de input van een externe dan opeens heel goed).
We werken heel nauw samen met het zorgteam, waardoor er een veel groter vangnet is voor leerlingen. Wij hebben niet alle andere docenttaken. We zitten eens in de week om tafel om al onze bevindingen te delen.
Dit is toch tof? Dat je zo kunt samenwerken met school? Dit is wel waar wij van dromen. Natuurlijk, in de ideale wereld bouwen we onze eigen H3Lab-school, maar dat is toekomstmuziek. Voorlopig trekken we op deze manier samen op en zijn we er op deze manier voor heel veel kinderen die dat heel hard nodig hebben.
Comments