Beste minister Wiersma en minister Dijkgraaf,
Er moet me iets van het hart: ik maak me zorgen. Zorgen over het onderwijs en alle bevlogen mensen die het onderwijs verlaten. In het onderwijs werk je niet voor het geld of voor de status. In het onderwijs werk je omdat je passie hebt voor het vak. Omdat je liefde voelt voor al die kinderen. Onderwijsmensen zijn misschien wel de loyaalste mensen die er zijn. Dus als die besluiten dat ze iets anders willen gaan doen, is er serieus iets aan de hand.
Wij werken met H3Lab Onderwijs niet ín het onderwijs, maar wel voor het onderwijs. Dat wil zeggen, we doen mooie dingen met jongeren, geven ze belangrijke lessen, maar zitten niet vast in het systeem. En wij ontvangen, als ieniemienie-bedrijf, iedere week meerdere berichten van mensen die het onderwijs uit willen en voor ons willen komen werken. Ik overdrijf niet. Een greep uit de berichtjes van de afgelopen weken:
“Ik hou ontzettend van het werken met leerlingen, maar loop helemaal vast in de systemen en protocollen eromheen”
-Schoolmaatschappelijk werker-
“Wat doen jullie mooie dingen. Zoeken jullie nog mensen voor een dag in de week? Ik wil meer voldoening uit mijn werk halen.”
-Wiskunde docent-
“Ik voel jullie visie in mijn hart en kan me steeds minder vereenzelvigen met alles wat ik op school moet doen.”
-Biologie docent-
“Ik werk ruim 20 jaar in het VO en wil graag anders/breder bijdragen aan het onderwijs dat jonge mensen in deze tijd nodig hebben.”
-Docent uit het VO-
“Ik ben ontzettend bevlogen over mijn werk met alle leergierige mensen. En toch lukte het me steeds minder goed om te werken in het logge onderwijssysteem. Ik heb mijn baan opgezegd.”
-HBO-docent-
Ik las net nog een post van iemand die met een dikke burn-out thuis zit. Omdat, zoals ze zelf schrijft haar ‘olifantenhuid gebroken is’. En ze ‘ziet een toekomst als docente Nederlands’ niet voor zich.
Dit is een zorgelijke ontwikkeling. Volgens mij zijn we het daar met een heleboel mensen over eens. Wij leveren met H3Lab Onderwijs natuurlijk graag onze bijdrage, maar wij zijn geen structurele oplossing. We zien het aantal ‘onderwijs-detacheerders’ groeien, steeds meer docenten worden zzp-er (en dat is een grote stap, want doorgaans zijn mensen die in het onderwijs werken gehecht aan vastigheid). Puur omdat het systeem wringt en ze tegen hun eigen grenzen aanlopen.
Ik ben aan het broeden op een plan voor wat wij op heel kleine schaal kunnen doen om mensen te behouden voor de scholen. Ik hoop dat jullie broeden op een veel groter plan. Ik weet zeker dat er heel veel mensen willen meedenken. Want met alleen meer geld en aandacht voor basisvaardigheden zijn we er niet!
Comments